Johans Kayak Site   www.kanoroutes.nl

Nordhorn
INHOUD

Een tocht over het Duitse deel van de Vecht van 19,3 km. van Schüttorf naar Nordhorn. Vanwege de stenen niet geschikt voor polyester kajaks.

Op een zonnig weekend in juli 2010 ben ik met een vriend naar Nordhorn, net over de Duitse grens, gegaan. We wilden gaan kajakken op de Vechte, het Duitse deel stroomopwaarts van de Overijsselse Vecht. We hadden begrepen dat vanaf Nordhorn stroomopwaarts varen niet mogelijk zou zijn, dus gingen we eerst op onderzoek uit hoe we de kajaks stroomopwaarts konden krijgen, of als we ze zelf brachten, hoe we dan met bus of taxi weer terug bij het beginpunt zouden kunnen komen. In het centrum van Nordhorn is een meer, de Vechtesee. Hier is een groot parkeerterrein waar je gratis kunt parkeren. Bij de sluis in het Verbindungskanal is aan beide kanten een kanosteiger, dus hier zouden we goed kunnen uitstappen als we terug kwamen. We gingen nog even verder naar de Vechtesee. Hier was een gezellige drukte van waterfietsen en een springschansje waar ze met wildwaterbootjes van af gleden. Voor de kanovaarders is een parkeerterrein aan het water (toegankelijk via het parkeerterrein van Hotel Riverside) en een lange kanosteiger. Motorboten mogen niet op het meer varen. Hier ontmoetten we Klaus. Klaus is een outdoor specialist en hij verhuurt Canadese kano's. Hij stond te wachten om een groep te ontvangen die met kano's hier zou aankomen. De volgende dag zou hij kano's stroomopwaarts gaan brengen voor een groep die ze hadden gehuurd. Hij had nog wel plaats over op de trailer en hij wilde onze kano's ook wel meenemen. Dat was voor ons een mooie oplossing. Zodoende ontmoetten we elkaar de volgende dag weer en laadden we de kano's op de trailer. In de buurt van Schüttorf laadden we de Canadezen af en al gauw kwam de groep die ze gehuurd hadden. Na wat instructies gingen ze op weg, en Klaus bracht ons nog een stukje verder stroomopwaarts. We startten bij de brug van de Nordring in Schüttorf. Verder stroomopwaarts is het niet zo interessant omdat voorbij een stuw de rivier is gekanaliseerd en er saaie rechte stukken zijn. Bij de brug is geen kanosteiger, maar de kant is vrij laag en instappen is niet moeilijk. Vanaf hier volgt de Vechte grotendeels de oorspronkelijke loop, al zijn er in het verleden wel enkel bochten afgesneden.

We voeren lekker ontspannen met de stroom mee. Voorbij de brug van snelweg 30 is een stroomversnelling. Deze is echter vrij rustig en het is goed te zien dat als je in het midden blijft, je geen problemen met stenen krijgt. Hier gingen we dus zonder problemen overheen. Bij de volgende stroomversnelling was het niet zo gemakkelijk te zien hoe de hoofdstroom ging, en in ieder geval zou er gemanoeuvreerd moeten worden. Ik wilde mijn zeekajak niet beschadigen, dus ik besloot uit te stappen en de kajak erlangs te dragen. Mijn vriend wilde het wel gaan proberen. Helaas kwam hij al gauw met de punt tegen een steen. De stroom duwde de kajak overdwars en toen was hij niet meer te houden en ging om. In de opwinding verloor hij zijn peddel en zijn linker sandaal. De peddel vonden we even verderop weer terug, maar de sandaal was onvindbaar. Maar toevallig vonden we op de kant een schoen, en toevallig was het een linker, en de goede maat. Dus met aan een voet een sandaal en aan de ander een schoen voeren we weer verder.

Bij de volgende stroomversnelling ging ik dus gelijk het water uit. Net ervoor is een bruggetje. Het is lastig hier op de kant te komen vanwege de dichte begroeiing, maar het lukte me uiteindelijk toch. De brug over aan de linker kant kun je bij een boom net voorbij de stroomversnelling weer instappen. Mijn vriend ging weer varen, want hij was toch al nat. En jawel, weer kiepte hij om. Deze keer zonk de kajak en werd door de stroming tegen stenen aan gedrukt. Hij kreeg hem niet alleen weer los, dus moest ik toch nog het water in om de kajak te redden. Samen lukte het hem weer boven te krijgen zonder hem te breken. Voorzichtig lieten we hem leeglopen en mijn vriend zwom met de kajak tot voorbij de stroomversnelling.

Een stuk verder werd de rivier breder en we kwamen bij een grote stuw. Hier is een mooie kanogoot gemaakt. Op de bodem zijn borstels om de stroom in het midden te houden. Hier kun je dus zonder problemen naar beneden glijden (overdragen kan ook). We dachten dat dit het laatste obstakel was, maar een klein stukje verder is nog een stroomversnelling. Mij vriend ging er goed overheen, maar ik nam wederom geen risico. Dan wordt de rivier breder en dieper, en er is geen merkbare stroming meer. Het laatste stuk naar de Vechtesee is dus erg gemakkelijk. Op de rechteroever van het meer is bij het hotel een grote kanosteiger, wat het eindpunt van onze tocht was.

Ik ben nog even het meer overgestoken om in Nordhorn te kijken. Je kunt eerst bij een kruising of linksaf naar de Nederlandse grens en verder naar Almelo (14 x overdragen!), of rechtsaf voorbij de sluis het Verbindungskanal op. Rechtuit vaar je Nordhorn in. De rivier splist zich, maar op beide armen kom je bij een stuw, waar je niet kunt uitstappen en overdragen is dus niet mogelijk.

Het was al met al een leuke ervaring, maar de volgende keer gaan we toch liever bij Klaus een boot huren.

Instructies van Klaus.

...

Kanogoot om veilig langs de stuw te komen.

Nordhorn.

Schans aan de Vechte See.

Het tolhuis bij de grens (of wat daarvan nog over is) langs het Kanaal Almelo Nordhorn. De nabijgelegen sluis Frensdorp staat open. Het overdragen bij de grens is vooral lastig door de bramenstruiken op de oevers aan de Nederlandse kant.

Dicht begroeide Kanaal Almelo Nordhorn tussen het Omleidingskanaal Dinkel en de Duitse grens.

Kanaal Almelo Nordhorn.

Je kunt vanaf de Vechtesee over het Kanaal Almelo Nordhorn naar de Nederlandse grens varen. Vanaf de grens moet je 4 keer kort achter elkaar overdragen om bij het Omleidingskanaal Dinkel te komen. Dit stuk van het kanaal is door de dichte begroeiing moeilijk te bevaren. Het in- en uitstappen is ook moeilijk door de dichte plantengroei, waaronder ook bramenstruiken. Het is ook na deze hindernis niet mogelijk een ronde te varen via Neuenhaus, omdat de sluis tussen het Süd Nord Kanal en de Vechte niet gepasseerd mag en kan worden (ook niet overdragen dus). De zuidelijke doorgang door Nordhorn is in verband met werkzaamheden afgesloten. Het is mij niet bekend of na de werkzaamheden er bij de stuw een overdraagmogelijkheid is. Bij de noordelijke doorgang in ieder geval niet, of je moet een stuk met de kano door een winkelstraat lopen.

Regge en Dinkel.

Op de Regge en Dinkel mag alleen van 1 september tot 1 april en met een vergunning gevaren mag worden. Het Omleidingskanaal Dinkel valt hier niet onder. Informatie op de website van het Waterschap Vechtstromen.

Illegale Vecht.

Op verschillende plaatsen langs de Vechte zijn bordjes aangebracht: www.illegalevecht.org. Hij blijkt om een project te gaan om langs de rivier kuntwerken te plaatsen. Iedereen die een leuk idee heeft kan meedoen. Er is tot 2020 een budget beschikbaar.