Johans Kayak Site   www.kanoroutes.nl

Kolhorn
INHOUD

Ronde langs Kolhorn en Barsingerhorn: 10 km. (3 overdragingen).

Kanoverhuur: Kombuis van Schippers Welvaren te Kolhorn. Tel.: 0224-531233.

Startpunt tussen Schagen en Kolhorn:

Kolhorn is te bereiken via de N248, tussen Schagen en Middenmeer. Tussen Schagen en Kolhorn neem je de afslag Barsingerhorn. Je gaat gelijk over de brug rechtsaf de smalle weg langs de dijk op. Onder de hoogspanningslijnen is een overdraagplaats en hier begint de tocht.

Route: Vaar in de richting Kolhorn. De tweede brug heet Hemmerbrug, en hier is rechts een overdraagpunt naar de vaart die door Kolhorn loopt. Je komt vervolgens langs een klein natuurgebiedje. Je passeert aan de rechterkant een oorlogsmonument op de plek waar in de Tweede Wereldoorlog een Lancaster bommenwerper is neergestort. Hier tegenover is bij het gemaal een kanosteiger. Rechtuit kom je door een mooie gracht in het dorp Kolhorn. In het dorp volg je de bocht naar rechts. Aan de rechterkant is kanosteriger vlakbij een terras aan het water van De Kombuis van Schippers Welvaren. Hier is ook kanoverhuur. Even verderop is een zijvaart linksaf, maar je moet hier rechtuit. Als je linksaf gaat kom je bij de overblijfselen van een sluis. Deze is opgevuld met aarde zodat je de kano moet overdragen. Als je dit doet kun je na 1 km bij het brede kanaal rechtsaf richting Winkel varen. De tweede zijvaart linksaf gaat een heel eind de polder in, maar gaat uiteindelijk nergens naartoe. Hier rechtuit kom je langs het dorp Barsingerhorn en moet je onder vele niet al te hoge bruggen door. Een brug is echt te laag. Hier moet je even uitstappen en de kano er onderdoor trekken. Aan het eind van het dorp rechtsaf. Hier is een aanlegplaats bij een gerestaureerde tramhalte. Vroeger reed hier de tram in noordelijke richting naar de bootverbinding naar het toenmalige eiland Wieringen en in oostelijke richting naar Medemblik. Voorbij het station ga je rechtsaf. Een stukje verder kom je bij een brug waar je niet onderdoor kunt. Er zijn kanosteigers waar je de kano goed kunt overdragen. Aan het eind van de vaart kom je bij de dijk waar weer een gemarkeerde overdraagplaats is. Via het kanaal achter de dijk ga je rechtsaf. Hier zie je in de verte de brug waar de route begon.






GPS: Lat. 52.7990 Lon. 4.8325

Route van Kolhorn naar Dirkshorn.

Monument op de crashplaats van een Lancaster bommenwerper uit de Tweede Wereldoorlog.

Kolhorn

De zwarte schuren. Er is een kleine kanosteiger bij museum De Turfschuur.

Kolhorn.

Kolhorn

Kolhorn.

Het voormalige gemeentehuis te Barsingerhorn.

Vroeger was er een tramlijn tussen Schagen en Medemblik. Ter herinnering is het voormalige station "Heerenweg" te Barsingerhorn herbouwd.

Een van de mooiste Zuiderzeestadjes is niet te vinden aan het tegenwoordige IJsselmeer, maar aan de rand van de polder Wieringermeer: Kolhorn. Het is ontstaan doordat hier de van zee aangevoerde goederen werden overgeslagen om naar Schagen verder getransporteerd te worden. Welvaart is hier in het verleden niet geweest. De huisjes waren klein en de smalle straatjes zijn nooit verbreed. Hier ontleent Kolhorn nu zijn bijzondere karakter aan. Heel speciaal zijn de zogenaamde overtuinen. Direct langs de huisjes loopt de weg, en de bijbehorende tuin is aan de overkant, tussen de weg en het water in. Hier hadden de bewoners vroeger hun bedrijf en opslag van turf, teer en gerookte vis. Tegenwoordig zijn het echte tuinen. Alleen het kanoverhuurbedrijf heeft hier nog bedrijfsvoering. Ook bijzonder voor Kolhorn zijn de zwartgeteerde schuren langs de dijk, die vroeger voor opslag werden gebruikt. In de tijd van de Verenigde Oostindische Compagnie leefden de Kolhorners van het overnemen van vracht van schepen, die te veel diepgang hadden om de ondiepten richting het Marsdiep te kunnen passeren. Toen het Noordhollands Kanaal werd aangelegd, verviel dit werk. Toen de Groetpolder en Waardpolder bij Kolhorn werden drooggelegd bleek de grond te zilt voor landbouw. Men kon hier alleen meekrap verbouwen, waar verfstof van werd gemaakt. Korte tijd later kon de verfstof ook kunstmatig gemaakt worden en verviel ook deze inkomstenbron. Van 1900 tot 1930 leefde men van de vangst van ansjovis. Toen de Wieringermeer werd drooggelegd verviel de verbinding met zee. De oude huisjes zijn nu mooi gerestaureerd, en de horeca bloeit vooral dankzij de passantenhaven waar in de zomer veel pleziervaartuigen komen. Heel gezellig is ook de jaarlijkse nachtmarkt.