Johans Kayak Site   www.kanoroutes.nl

Kromme Rijn
INHOUD

Een ronde van 18,5 km via de Langbroekwetering, Cothergrift en Kromme Rijn tussen Odijk en Cothen.

Het is aan te raden deze tocht rechtsom te maken omdat op de Kromme Rijn meer stroming staat dan op de Langbroekerwetering. Het is goed mogelijk tegen de stroom in te varen, maar op smalle stukken waar de stroom sterker is, zoals tussen Odijk en Werkhoven, ga je wel een stuk langzamer.

Starten in Wijk bij Duurstede is lastig in verband met parkeerverboden, betaald parkeren, en steile oevers.

Kanoverhuur:

Paviljoen Buiten, Singel 40 A, 3984 NZ Odijk. Tel.: 030-6624746.

Camping:

Camping Strosteeg, Langbroekerdijk 23A, 3972 NC Driebergen-Rijsenburg. Tel.: 06-28570895.

Naar het startpunt Odijk:

Verlaat de snelweg A12 Utrecht-Arnhem bij afslag 19 in de richting Wijk bij Duurstede (N229). Ga dan bij Odijk linksaf. De weg loopt om het dorp heen. Over de brug ga je rechtsaf de Rijnseweg op richting Langbroek. Net voorbij de tweede verkeersdrempel zie je rechts het startpunt bij een stuw.

Andere startpunten:

Vanaf het startpunt Odijk ga je naar links de Langbroekerwetering op. Na een korte afstand kom je bij een stuw. Dit is meteen de lastigste wat in- en uitstappen betreft. Vooral het uitstappen gaat hier lastig door de vele plantengroei. Een stuk verder zie je rechts Kasteel Sterkenburg. Voordat je in Langbroek komt moet je nog een stuw passeren. In- en uitstappen is links goed te doen. In Langbroek ga je rechtsaf de Cothergrift op. Hier is nog een stuw. Op een paar brandnetels na is in- en uitstappen wel te doen, al is de schuine kant hier iets hoger. Bij de Kromme Rijn aangekomen is Wijk bij Duurstede linksaf ongeveer 3 km. Voor deze ronde ga je rechtsaf onder de brug door. Je komt gelijk bij de stuw van Cothen. Hier zijn goede kanosteigers. Ongeveer 2 km verder kun je linksaf met een grote bocht de oorspronkelijke loop van de rivier volgen. Eventueel kun je nog het doodlopende stuk naar het Amsterdam-Rijn Kanaal in varen. Aan het eind is een klein recreatieterrein bij gemaal Caspergouw. Even verder komt de bocht van de rivier hier weer met het gegraven stuk samen. Ongeveer 2 km verder kom je bij de stuw van Werkhoven. Net hier voorbij zie je rechts het kasteel Beverweerd. Hier is exposeert de schilder Geert Jan Jansen. Na een stukje bos kronkelt de rivier door weilanden waarna je terug komt in Odijk. Het startpunt zie je aan de rechterkant.

 

 

GPS Rhijnauen: Lat 52.0683 Lon 5.1778
GPS Bunnik Tolhuisbrug: Lat 52.0686 Lon 5.2034
GPS Odijk stuw: Lat 52.0509 Lon 5.2450

Startpunt bij Odijk waar de Langbroekerwetering in de Kromme Rijn stroomt.

Kasteel Sterkenburg.

Langbroek.

Cothergrift met de kerk van Langbroek.

Een omweg maak je via de lus in de Kromme Rijn. Op de achtergrond rechts de watertoren van Werkhoven.

Overdragen bij de stuw bij Werkhoven. Hier zijn kanosteigers.

Klein stukje parallel lopende stroom als alternatieve route.

Kasteel Beverweerd.

Je kunt om kasteel Beverweerd heen varen. Je gaat dan onder de mooi bewerkte ijzeren brug door.

Bloeiende kastanje nabij kasteel Beverweerd.

Bij de stuwen in de Langbroekerwetering zijn geen kanosteigers. Enige behendigheid is wel vereist. In de Cothergrift is een nieuwe stuw gemaakt. Overdragen kan nu aan de noordkant over het terrein van de brandweerkazerne, maar veel gemakkelijker is het er niet op geworden...

Geschiedenis

In het verleden was de hoofdstroom van de Rijn van Wijk bij Duurstede naar het noorden en dan via Utrecht naar het westen (de huidige Oude Rijn). Het vormde de noordgrens van het Romeinse Rijk. In 1122 werd een dam gemaakt waardoor het meeste water naar het westen ging stromen. De Kromme Rijn was nog steeds van groot belang voor het vervoer van goederen van en naar Utrecht. In 1126 werd de Langbroekerwetering gegraven met als doel de ontginning van de veengebieden tussen de Kromme Rijn en de Utrechtse Heuvelrug. Toen in 1635 de Cothergrift werd gegraven vormde het echter ook een kortere verbinding met Utrecht doordat het een bijna recht kanaal was. Het werd dus ook voor scheepvaart van belang. De boten werden door mankracht over het jaagpad voortgetrokken omdat door de vele bruggen het gebruik van paarden niet handig was. Door de geringe breedte konden de boten ook niet zo groot zijn. Door de stuwen is het kanaal nu niet meer voor boten toegankelijk. Alleen per kano kun je er nog komen.