Johans Kayak Site   www.kanoroutes.nl

Apeldoorns Kanaal bij Hattem
INHOUD

Kanoverhuur:

Bij Vadesto net ten noorden van de Wiessenbergse Kolk aan het Apeldoorns Kanaal. Vanaf hier is het 1 km. naar de splitsing van de Veluwse Wetering. De tocht wordt dan dus 2 km. langer, met een extra overdraging.

Startpunt Hezenbergersluis:

Het startpunt Hezenbergersluis ligt net ten zuiden van Hattem. Volg de hoofdweg door het dorp naar het zuiden. Bij een verkeerslicht ga je linksaf de Konijnenbergerweg in. Net over de Hezenbergerbrug kun je rechtsaf de auto langs het water parkeren en te water gaan.

Ronde van 13 km

Je vaart naar het zuiden en na 2,4 km. is links een gemaaltje. Net ervoor is bij het huis een steiger. Ik weet niet of dit privé is, want er is geen bordje te zien. Hier moet je in ieder geval overdragen naar het water aan de andere kant van de weg. De steiger is nogal hoog, en de palen zijn van beton (pas op voor krassen). Aan de andere kant kun je door de begroeiing niet echt gemakkelijk instappen. Volg het water voorbij een meertje aan de rechterkant. Net voor de stuw ga je rechtsaf het smalle water op. Dit volg je tot je bij een brug en stuw niet verder kunt. De kanten zijn hier erg steil. Net voor de brug kun je rechts uitstappen. Over de brug voorbij de bocht kun je weer te water. Vanaf het veldje rechts van het water kun je goed instappen. Na een kort stukje ga je linksaf de Veluwse Wetering op. Deze volg je tot je voor je een groot gemaal ziet. Hier vaar je linksaf. Aan het eind ga je net voor de stuw rechts de kant op voor een overdraging van ongeveer 100 meter. Volg de dijk naar rechts over de brug met stuw en even verder kun je omlaag naar een ijzeren hek. Deze is dicht, maar niet afgesloten, en geeft toegang tot een veldje langs de Zwarte Kolk. Hier vind je links van een holle wilg een stukje oever dat stevig genoeg is om op te staan. Hier kun je redelijk gemakkelijk weer instappen. Je vaart het meertje over in noordelijke richting en gaat het kanaaltje op. Na een stukje komt dit samen met de Veluwse Wetering. Je vaart rechtuit naar het Apeldoorns Kanaal. Hier ga je linksaf (of rechtuit naar Vadesto). Je vaart door een grote sluis die in de zomer open staat. Voorbij een bocht zie je de Hezenbergersluis voor je. Hier is links zand gestort en een paar treden in de oever gemaakt, maar erg handig vond ik dit niet. Vaak staat het water hoger dan de rand. Ik gaf er de voorkeur aan een stukje rechtsaf te varen en bij de brug uit te stappen. Hier is een houten rand en je kunt je aan boomwortels vasthouden. Alleen de klim omhoog naar de weg is wat steil.

Op youtube kun je een filmpje van de route vinden.

 

 

 

 

 

 

 

GPS Startpunt Hezenbergerbrug: Lat. 52.4566 Lon. 6.0780

Startpunt bij de sluis en de Hezenbergerbrug.

Zwarte Kolk gezien vanaf de dijk.

Zwarte Kolk. Links van de holle wilg kun je in/uitstappen.

Wiessenbergse Kolk langs het Apeldoorns Kanaal te Hattem. Hier zijn twee bevers gesignaleerd die zich spontaan gevestigd hebben. Het meer staat in open verbinding met het Apeldoorns Kanaal, maar het is een beschermd natuurgebied en toegang is verboden.



Naar Bonenburg (20 km heen en terug):

Na ongeveer 7 km. kom je langs café restaurant "De Brug". Vanaf hier is het nog 3 km. naar de Bonenburgersluis. Hier is een kanosteiger, maar die is nogal hoog. Een kajak heeft de neiging eronder te drijven. Met wat moeite kun je hier op de kant komen. Aan de andere kant van de sluis is een lage kant waar je goed kunt instappen, mocht je nog verder willen varen. Rechts van de sluis is het landgoed Bonenburg. Je kunt hier rondwandelen. Ik vond het erg de moeite waard om net voor de sluis rechtsaf de Grift op te varen. Bij de stuw kun je niet verder varen. Hier kun je uitstappen (geen steiger).

Kruidenfabriek van Euroma in Wapenveld.

De Grift.

Eind van het bevaarbare deel van de Grift bij Bonenburg.

Het Apeldoorns Kanaal is een vergeten monument uit de tijd van de Industriële Revolutie. Ooit aangelegd met als doel Apeldoorn tot ontwikkeling te brengen, maar al snel overbodig geworden door de opkomst van de spoorwegen. Een beetje vergelijkbaar met de kanalen in Engeland. Worden echter in Engeland kosten noch moeite gespaard deze oude waterwegen te onderhouden en te herstellen, het Apeldoorns Kanaal ligt er vergeten bij. Sluizen zijn vervallen en niet meer operationeel. Veel ooit beweegbare bruggen hebben een botonnen verbinding gekregen zodat ze niet meer omhoog kunnen. Er zijn vele vaste bruggen bijgekomen, die scheepvaart (behalve kano's) onmogelijk maken. Ooit was in het Apeldoorns Kanaal de enige twee-traps sluis van Nederland gebouwd. Deze is helaas verdwenen. Inmiddels is de Stichting Apeldoorns Kanaal opgericht met als doel het kanaal weer bevaarbaar te maken. Op de website is een kaart te vinden en een gedetailleerde beschrijving van de staat van alle bruggen, sluizen en duikers. Het Apeldoorns Kanaal is een verkenning per kajak zeker de moeite waard. Het is een rustig vaarwater. Er zijn regelmatig flauwe bochten, zodat het niet saai wordt. Langs de oevers zijn mooie oude huisjes en boerderijtjes te zien. Regelmatig zie je restanten van oude industrie, zoals oude complexen met nog een grote schoorsteen ernaast. De natuur is erg mooi. Er zijn veel grote bomen langs de oevers. Een mooie dagtocht is naar het landgoed Bonenburg. Hier is een sluis in het Apeldoorns Kanaal. Even ervoor kun je rechtsaf de Grift in. Dit is stromend water. Je kunt een stuk door het bos varen tot aan een stuw.