Johans Kayak Site   www.kanoroutes.nl

Caldon Kanaal
INHOUD

Van Hazelhurst Locks naar Froghall en terug is 2 x 12 km = 24 km.

Bij Cheddleton zijn 2 sluizen achter elkaar (100 meter overdragen), verderop zijn nog 3 sluizen en een tunnel van 70 meter. Na een periode van veel neerslag kan het deel van de Rivier Churnet moeilijk te bevaren zijn.

Van Hazelhurst Locks naar het eind van de Leek Branch en terug is 2 x 4,6 km = 9,2 km

(geen overdraagpunten, tunnel van 119 meter)

Geschiedenis:

Het Caldon Kanaal is een zijkanaal van het Trent and Mersey Canal met een lengte van 27 kilometer van Etruria Junction in Stoke-on-Trent tot aan Froghall. Het is geopend in 1779 en het was aangelegd om mineralen uit het hoger gelegen Peak District naar de pottenbakkerijen te kunnen vervoeren. In 1811 werd het kanaal met 20 kilometer verlengd van Froghall naar Uttoxeter. De oude markeerpalen langs het kanaal geven de afstand naar Uttoxeter aan. Maar in 1845 werd dit deel al weer gedempt. Op de vroegere bedding werd een spoorlijn aangelegd. In 1817 is de Leek Branch aangelegd om steenkool naar Leek te kunnen vervoeren. Een tweede doel was om water vanaf Rudyard Lake het kanaalsysteem in te kunnen laten stromen, omdat er vaak last was van te lage waterstanden. Na de eerste wereldoorlog raakte het kanaal in verval en in 1961 werd het officieel gesloten. Hoewel niet langer bevaarbaar bleef het wel functioneren als watertoevoer naar het Trent and Mersey Canal. In 1974 hadden vrijwilligers het kanaal zo ver gerestaureerd dat er weer op gevaren kon worden. De restauratie is pas in 1983 helemaal voltooid. Vooral het stuk van Hazelhurst Locks naar Froghall is een geweldig mooi stuk om te bevaren.

Startpunt bij The Holly Bush Inn bij brug 38 van het Caldon Canal (brug 4 van de Leek Branch).

The Holly Bush Inn is een karakteristieke 17de eeuwse herberg en restaurant met een grote parkeerplaats. Je moet toestemming vragen om je auto hier voor de rest van de dag te mogen laten staan, maar tegen mij zeiden ze dat het geen probleem was. Voor een tocht naar Froghall begin je bij brug 38. Het is de moeite waard eerst even een stukje de andere kant op te varen om het imposante aquaduct te zien waar de Leek Branch over het Caldon Canal gaat. Naar het zuiden toe kom je bij Cheddleton bij 2 sluizen vlak achter elkaar. Je moet hier ongeveer 100 meter overdragen. Hier is een pub, de Red Lion. De meeste narrowboats gaan niet verder dan Cheddleton, dus voorbij de sluizen kom je op een heel stil stuk kanaal. Voorbij brug 48 kom je op de rivier Churnet. Borden waarschuwen voor gevaarlijk vaarwater als het waterniveau in de rode markering staat. Dit geldt echter voor narrowboats, die langzaam en moeilijk te besturen zijn. Het water is hier een stuk breder en door de begroeiing heeft het een heel ander karakter. Je waant je midden in de wildernis en het is moeilijk voor te stellen dat dit ooit een drukke vaarverbinding is geweest. Bij Consall Forge gaat het stromende water over een stuw en je komt weer in vrijwel stilstaand water van het Caldon Canal. Bij de spoorbrug is een pub. Hier komt een enkele keer een stoomtrein voorbij. Het stuk langs het station is erg smal. Verderop kom je langs een fabriek. Na een lage tunnel kom je in Froghall. Hier is een mooi park met picknicktafels. Voor een toch naar het eind van de Leek Branch net buiten Leek begin je bij brug 4. Alternatief startpunt is Park Lane Bridge (31) bij Endon Bank, maar hier kunnen slechts 2 auto's parkeren, dus er is niet altijd plaats. Als je hier begint vaar je naar het oosten en je gaat net voor de sluizen rechtsaf. Kort daarna ga je over Hazelhurst Aqueduct. Op dit stuk zijn geen sluizen, alleen een tunnel van 195 meter bij het eind van het kanaal. Het kanaal loopt dood in een park bij een aquaduct over de rivier Churnet. Een industrieterrein scheidt het eind van het kanaal van de stad Leek. De aanvoerstroom vanaf Rudyard Lake (feeder) is voor kajaks te ondiep om te bevaren. Je kunt wel langs de feeder naar Rudyard Lake wandelen, dat is ongeveer 5 kilometer.

Rudyard Lake:

Het is mogelijk om op Rudyard Lake te kajakken. Er is maar een toegangsweg naar het meer. Hier is betaald parkeren, en je moet een vergunning voor een dag kopen om te mogen varen. Deze is verkrijgbaar bij de havenmeester (warden). Er zijn toiletten en omkleedruimtes. Zwemmen is niet toegestaan. Het meer is heel mooi en zeker een bezoek waard. Van noord naar zuid is het ongeveer 3 kilometer lang. Het meer is bekend geworden na een aflevering uit 2006 van Top Gear met amfibie voertuigen.

GPS Hazelhurst Locks: Lat. 53.0806 Lon. -2.0750
GPS brug 38: Lat. 53.3460 Lon. -2.0842
GPS Froghall: Lat. 53.0263 Lon. -2.9619

Hazelhurst Aquaduct. De Leek Branch gaat hier over het Caldon Canal.

Hazelhurst Locks.

Voorbij de Oakmeadowford Lock wordt het Caldon Canal onderdeel van de River Churnet.

Rivier Churnet.

Langs het station Consall Forge.

Caldon Canal.

Leek Branch.

Leek Tunnel in de Leek Branch.

Rudyard Lake (Top Gear Lake).

Rudyard Lake: boothuis "Lady of the Lake".

Rudyard Lake.

Vergunning:

In tegenstelling tot wat we in Nederland gewend zijn moet je in Groot Brittannië toestemming van de eigenaar van de waterweg hebben om met een kano het water op te mogen. Meer informatie op de FAQ pagina.

Rudyard Lake

werd na een aflevering van Top Gear ook wel Top Gear Lake genoemd.

Aanbevolen gids: Nicholson "Guide to the Waterways (deel 4): Four Counties and the Welsh Canals".