Hoe kan ik een GPS-track downloaden?
Je kunt het GPX-bestand downloaden door op de link te klikken. Sla het bestand op op je computer. Vervolgens kun je het GPX-bestand openen met een programma dat GPX-bestanden ondersteunt, zoals Garmin Basecamp. Met dit programma kun je het GPX-bestand op je navigatietoestel overzetten.
Kun je in Nederland overal vrij kano varen?
Je mag in Nederland overal zonder toestemming het water op, behalve waar aangegeven staat dat het niet mag (bijvoorbeeld sommige natuurgebieden). Er zijn wel uitzonderingen: De Rotterdamse haven en het Amsterdam-Rijnkanaal zijn verboden (het kanaal oversteken mag wel). Verder is op de Reeuwijkse Plassen een ontheffing nodig.
Kun je in België overal vrij kano varen?
In België kun je overal zonder toestemming het water op, tenzij het anders staat aangegeven. Voor zover mij bekend is Brugge de enige uitzondering. In België bestaat de immatriculatieplaat ofwel taksplaat. De regelgeving hierover is erg onduidelijk. Het lijkt bedoeld te zijn voor alleen gemotoriseerde vaartuigen en zeilschepen, maar kano's worden niet expliciet als uitzondering vermeld. Niet-Belgische vaartuigen zijn uitgezonderd voor de immatriculatieplaat. Je zou dus een aankoopbewijs op zak moeten hebben. In de praktijk worden kajakers nooit vragen geteld, ik denk omdat de autoriteiten het zelf ook niet weten wat de wetgever bedoelt.
Heb je in Groot-Brittannië een vergunning nodig?
In Groot-Brittannië is alleen water wat door getijstroming met open zee in verbinding staat vrij toegankelijk. Verder heb je overal toestemming nodig van de eigenaar of beheerder van het water. Ongeveer 2000 mijl aan kanalen en andere waterwegen zijn in bezit van British Waterways. Om deze wateren te mogen bevaren moet je een vergunning hebben en een uitgebreide WA-verzekering van 10 miljoen pond. Je kunt een vergunning voor een maand bij BW aanvragen als je kunt aantonen dat je de benodigde WA-verzekering hebt. In Nederland gaan WA-verzekeringen meestal niet tot het extreem hoge vereiste bedrag. Het eenvoudigst is daarom om lid te worden van de British Canoe Union. Dit kost £47,00 per jaar (2024) voor volwassenen zonder wedstrijd licentie. Lidmaatschap geeft toegang tot de kanalen van British Waterways en is inclusief de vereiste WA-verzekering. Je krijgt dan ook zonder extra kosten 6x per jaar het blad Canoe Focus thuis gestuurd. Aanvragen duurt ongeveer 2 weken. Betalen kan alleen met credit-card. Je krijgt een sticker om op de boot te plakken en een pasje. Informatie over fietsen langs de kanalen is de vinden op de site van Canal and River Trust.
Kan ik bij u een kano of kajak huren?
Nee, ik deel alleen informatie over waar je kunt varen. Als er kanoverhuur is staat dat op de betreffende pagina vermeld. Ik heb geen commerciële relatie met kanoverhuurders, dus u moet zelf contact opnemen. Zelf heb ik maar een kajak, en die is niet te huur.
Waar kan ik in Nederland wildwater kanoën?
In Hardenberg (Overijssel bij de Duitse grens) kun je wildwatervaren: http://www.hardenberg.nl/wildwaterbaan/
Hoe de kaartjes worden gemaakt.
Ik gebruik ShareX om een deel van een kaart van internet te selecteren. Vaak is dat van Open source bike map. Vanaf het klembord maak ik een bestand aan in Krita. Ik open het bestand met mijn Huion Kamvas 16 tablet. Ik maak 2 nieuwe lagen: een wit vlak voor de achtergrond en een transparant vlak om op te tekenen. Op het transparante vlak kopiëer ik de kanalen en teken het kaartje. Ik maak de lagen 2 en 3 zichtbaar en sla het bestand als jpg op voor de website.Hoe kun je de kajak op je auto krijgen?
Ik laat met enkele foto's zien hoe je de kano kunt opladen.
Buig je knieën en pak de kajak in het midden bij de kuip.
Til de kajak zo veel mogelijk met je benen. Zo belast je je rug zo min mogelijk.
Draag de kajak met een gebogen arm onder de romp.
Rust met je elleboog op het dak en gebruik je onderarm als hefboom om de kajak over de beugels te tillen.
Breng de kajak op zijn plaats in de beugels.
Bevestig de spanbanden. Je hebt spanbanden van ten minste 3,5 meter nodig.
Trek ze stevig aan, maar gebruik ook niet te veel kracht. Genoeg is genoeg.
Je hebt geen extra lijn nodig om de punten vast te maken.
Als de spanbanden goed zitten houden ze tot ruim boven 120 km/u, ook bij slecht weer.
Gebruik niet de ogen van de kanobeugels. Je krijgt maximale stabiliteit door ze onder de dakdragers door te halen.