In 1999 kocht ik mijn eerste kajak. Jaren eerder had ik al eens gekanood, maar ik had nooit eerder aan gedacht er zelf een te kopen. Het was een goedkoop ding omdat ik niet wist of ik het leuk zou vinden om vaak te gaan varen. Maar ik vond het wel erg leuk. Al snel wilde ik een ander type die wat meer geschikt is voor grotere tochten en groter water. In 2000 begon ik ook te experimenteren met een website. Ik had toen nog geen digitale camera dus moest ik mijn papieren foto's inscannen. Ik ben naar de kanowinkel van toen nog Arend Bloem gegaan om te kijken wat er te koop is en wat voor mij geschikt is. Ik kocht een Eagle Seajett, niet echt een zeekano, maar wel beter geschikt voor meren en grotere kanalen, en binnen het budget. Ik ben toen ook overgestapt op digitaal fotograferen, eerst met de toen nog erg dure Canon Powershot G2. Geheugenkaartjes waren toen nog klein en ook erg duur. Ik merkte dat er op internet heel weinig te vinden was over waar je kunt kano varen. Ook ter plaatse bij de VVV's was nauwelijks informatie te krijgen. Zodoende ben ik zelf gaan ontdekken, wat op zich ook wel erg leuk is. En mijn bevindingen kon ik delen op de website. Ik kocht de domein-naam kanoroutes.nl en geleidelijk groeide de website steeds verder uit. Had ik in 2000 nog nog maar een 100-tal bezoekers, in 2012 was dit gegroeid tot 65.604 bezoekers en 131.675 page vieuws. In 2013 is voor het eerst het aantal bezoekers ietsje gedaald. Misschien een gevolg van de economische crisis, maar misschien ook wel omdat de site technisch gezien verouderd was.
De Eagle Seajett die ik van 2000 tot 2006 had.
Dus in de winter 2014 heb ik afscheid genomen van de WYSIWIG editor Frontpage en begon ik helemaal van begin af een nieuwe website te coderen. Ik gebruik hiervoor Expression Web 4, dat sinds kort gratis beschikbaar is bij Microsoft. Ik moest wel eerst het een en ander leren over HTML, CSS en DWT. De code is veel meer gestructureerd als van Frontpage en veel meer zoekmachinevriendelijk. Ik hoop dat het aantal bezoekers dit jaar weer gaat toenemen. De inhoud is grotendeels hetzelfde. En ook door gebruik van dezelfde achtergrond (de clearday wolkjes van Frontpage) herkenbaar. Ook is links nog steeds de inhoudsopgave, maar dus niet meer in een frame en de routes staan in dezelfde volgorde (ruwweg van noord naar zuid).
Mijn RTM Tooka Presto 475.