Het Kennet en Avon Kanaal is erg mooi om op te kano varen. Vooral het stuk tussen Bath en Bradford on Avon is erg mooi. Het is in Bath niet gemakkelijk om langs Widcombe Locks bij de rivier Avon te komen.
Geschiedenis
In de 18de eeuw was de zee route van Bristol naar Londen erg gevaarlijk vanwege het vaak slechte weer op de Atlantische Oceaan en conflicten met de Fransen. Daarom werd besloten een binnenlandse vaarweg aan te leggen. De rivier Avon die langs Bristol in zee uitmondt en de Theems zijn op een bepaald punt maar een paar kilometer van elkaar verwijderd, hoewel niet bevaarbaar. Na onderzoek werd besloten een kanaal van Newbury aan de Kennet naar Bath aan de Avon aan te leggen, de Kennet van Reading aan de Theems tot Newbury bevaarbaar te maken, en de Avon van Bath tot Bristol bevaarbaar te maken. Het kanaal werd tussen 1794 en 1810 aangelegd. Rond 1950 moest het kanaal gesloten worden omdat door gebrek aan onderhoud sommige sluizen niet langer bruikbaar waren. Na jaren van restauratie is het kanaal in 1990 heropend. Een technisch hoogstandje is Caen Hill waar het kanaal via 29 sluizen, waarvan 16 een zogenaamde staircase (trap) vormen, tegen een heuvel omhoog gaat. Over een lengte van 3 km wordt een hoogteverschil van 72 meter overbrugd. Een boot doet 5 tot 6 uur om ze allemaal te schutten. Bij de restauratie in 1990 is een pomp aangelegd om het water dat met schutten verloren gaat terug de heuvel op te pompen. Bij Crofton, Marlborough, Wiltshire, is een nog steeds werkende stoom aangedreven gemaal. Het gemaal is in 1807 gebouwd om water naar het hoogste punt van het kanaal te pompen, en wordt in de weekeinden (naast een modern electrisch gemaal) nog steeds gebruikt. Tegenwoordig heeft het kanaal toeristische functie. Er zijn heel veel narrowboats, die gelukkig voornamelijk langs de kant liggen. Het pad langs het kanaal is ook voor fietsers goed berijdbaar. Er wordt ook veel gewandeld. In Bath kun je vanaf het centrum zonder last van autoverkeer langs het kanaal de stad uit wandelen.Kano- en fietsverhuur:
The Lock Inn te Bradford on Avon. 48 Frome Road. Tel: 01225-868068.Startpunt Semington:
Semington Rd. bij Semington Lock. Dit is een rustige straat met gratis parkeermogelijkheid bij de brug. Het startpunt in Semington is op de plek waar vroeger het Wilts and Berks Canal op het Kennet and Avon Canal uit kwam. Dit kanaal is nu niet meer bruikbaar, maar ooit liep het tot Abington aan de Theems. Er zijn plannen om het kanaal weer in de oude staat terug te brengen. Vanaf hier kun je naar Bradford varen (8,5 km). Dit stuk kanaal is erg landelijk en rustig.Startpunt Bradford-on-Avon: Parkeerplaats aan het eind van Baileys Barn bij de sluis.
Van Bradford-on Avon naar Dundas Wharf is 6,7 km. Vanaf Bradford-on-Avon is het drukker op het water en zie je ook veel meer mensen op het jaagpad wandelen en fietsen. Er zijn veel bomen langs het kanaal en je kunt er mooi in de luwte varen. Bij The Lock Inn kun je aan het kanaal ontbijten lunchen of avond eten. Hier is ook verhuur van open kano's en fietsen. Na een paar kilometer kom je bij het Avoncliff Aqueduct, en na 6,7 km bij het Dundas Aqueduct. Hier kun je een stukje linksaf het voormalige Someretshire Coal Canal opvaren naar Dundas Wharf. Dit kanaal was van 1805 tot 1898 in gebruik om kolen naar Bath en Bristol te transporteren. Er is nog maar een halve kilometer van over. De sluis staat meestal open.Startpunt Bath
Beckford Rd. bij Sydney Gardens. Op deze plek mag je maximaal een uur parkeren, en is dus alleen geschikt om de kajak op- en af te laden. Gratis parkeren even verderop (zoals Sydney Road) is mogelijk. Bij dit startpunt ben je vlakbij het centrum van Bath nog voor de serie van 5 sluizen.Van Bath naar Dundas Wharf is 7,1 km. Dit is een mooi traject voor een dagtrip. Het landschap is ontzettend mooi. Als je onderweg even uitstapt heb je een prachtig uitzicht over de vallei en de rivier Avon. Op dit stuk wordt veel gewandeld en gefietst. Vooral bij Bath liggen er heel veel narrowboats afgemeerd.
Je kunt vanaf dit startpunt met wat moeite bijde rivier Avon komen. Je moet een vrij steil pad langs de Widcombe Locks overdragen, en dan nog een stuk rechtsaf langs de rivier voordat je bij een geschikt instappunt komt. Met de wieltjes onder de kajak wandelde ik langs de sluizen. Bij Pulteny Road is een tunneltje onder de weg door. Maar je moet langs een smalle trap om beneden te komen. Met een kajak is dat niet te doen. Je moet de drukke weg dus oversteken. Gelukkig is er altijd wel iemand zo aardig om te stoppen zodat je kunt oversteken. Bij de rivier is een stenen trappetje naar een klein platvormpje. Deze is echter nog vrij hoog, en er is geen rand om zo iets om je aan vast te houden. Instappen is dus moeilijk, en uitstappen helemaal. Je kunt beter een stukje rechtsaf lopen onder de brug door. Je komt dan bij een boothelling van de politie. Op een bordje staat "Keep clear for emegency access to river". Maar hier kun je wel even snel te water gaan. Stroomopwaarts kun je maar een klein stukje varen tot in het centrum van Bath. Stroomafwaarts kom je langs een paar mooie oude pakhuizen en vaar je vrij snel de stad uit. De rivier is tamelijk breed en normaal staat er maar heel weinig stroming
GPS Bath: Lat. 51.3876 Lon. -2.3483
GPS Bradford: Lat. 51.3394 Lon. -2.2511
GPS Semington: Lat. 51.3482 Lon. -2.1454
Caen Hill: staircase (trap) van 16 sluizen, onderdeel van een serie van 29 sluizen.
Bradford-on-Avon: The Lock Inn.
Dundas Aqueduct.
Dundas Wharf.
Bath.
Widcombe Locks: na een serie van 6 sluizen komt het kanaal op de Avon uit.
De op een na laatste sluis voor de Avon: Deep Lock.
Hier komt het Kennet and Avon Canal uit op de Avon.
Bath: eind van het bevaarbare deel van de Avon in het centrum van Bath.
Spoorbrug over de Avon.